Köpresan – En podcast för marknadsförare med B2B-köparens beslutsprocess i fokus.

 

Tre lömska gap att se upp för

För att möta det förändrade köpbeteendet, behöver ditt företag ha innehåll som hjälper kunderna tidigt i deras köpresa och leder dem vidare mot ett köpbeslut. Vi beskriver här tre vanligt förekommande gap, som behöver överbryggas för att möta det förändrade köpbeteendet.

Läs mer

Våga släppa fokus på produkten

Rasmus Dorsch, rådgivare på ProSales Institute, har lång erfarenhet av att stödja sälj- och marknadsorganisationer genom förändringsprocesser. I det här avsnittet av Köpresan delar han med sig av sina erfarenheter av förflyttningen från traditionella säljbeteenden till värdeskapande försäljning. Vi pratar bland annat om att våga släppa fokus på produkt och tjänst och om vikten av att se kundrelationen som en helhet, för att marknad och sälj tillsammans ska kunna skapa värde i varje enskild kundinteraktion.

 

Läs mer

Fånga och påverka kunden på väg mot ett köp

Andreas Nergård, Affärsutvecklare på analysföretaget Odyssey förklarar hur synen på köpresan har utvecklats under de senaste decennierna, från Janne Carlzons ”Moments of truth” till dagens digitala marknadsföring. Vi diskuterar också om risken med att fokusera för hårt på försäljningsdrivande content, hur prediktiv modellering och analys kan hjälpa oss att komma in tidigare i köpresan och vikten av att integrera sin data i stället för att ha den i silos.

 

Vilka är era Moments of truth?

Moment of truth är ett bevingat marknadsbegrepp som myntades för 35 år sedan. I en tid utan vare sig internet eller digitalisering. Mossigt tänker du kanske. Knappast. Här får du veta varför det är minst lika aktuellt och relevant idag.

Läs mer

Gör dina kunder lyckligare med AI

Anna-Lena Olsson, grundare av innovationsbyrån Ignation reder ut begreppen kring Artificiell Intelligens och hur det kan hjälpa oss att göra vårt innehåll mer relevant, förbättra upplevelsen för våra kunder och göra dem nöjdare. Vi pratar bland annat om chatbotar, maskininlärning och individualiserade köpresor. I slutet ger Anna-Lena sin syn på hur AI kan bidra till lyckligare kunder.

 

Förbättra samspelet mellan SEO och content

Michael Wahlgren, en av Sveriges främsta experter på SEO och grundare av SEO-byrån Pineberry förklarar vad som krävs för att lyckas med sökmotoroptimering och få sitt content att ranka högt på Google. Vi går igenom de olika stegen i köpresan och avslutar med en titt på trenderna inom digitalt sök.